Transitamos cara a unha sociedade adulta

Resumo

Considerar a discapacidade e o autismo como unha construción social que camiña parella a outros nesgos e poder así deconstruílo para poder acadar unha plena inserción na sociedade como individuos de pleno dereito e amosar o punto no que nos encontramos neste momento histórico cun forte debate teórico sobre a identidade binaria cunha proposta dun concepto máis fluído no que todos poidamos ser identificados como persoas con discapacidade nalgún momento da nosa vida.

Considerar la discapacidad y el autismo como una construcción social que camina junto a otros sesgos y deconstruirlo para poder alcanzar una inserción plena en la sociedad como individuos de pleno derecho y mostrar el punto en que nos encontramos en este momento histórico con un fuerte debate teórico sobre la identidad binaria proponiendo un concepto más fluído en el que todos podamos ser identificados como personas con discapacidad en algún momento de nuestra vida.

Consider disability and autism as a social construction that walks along with other biases and deconstruct it in order to achieve full integration into society as individuals with full rights and show where we are at this historical moment with a strong theoretical debate on binary identity proposing a more fluid concept in which we can all be identified as people with disabilities at some point in our lives.

Texto

Se queremos marcar o camiño da inserción, de acadar un mundo máis xusto, é preciso facer unha deconstrución do concepto de discapacidade como unha alteridade que afecta a todo o individuo e lle bota enriba un estigma social imposible de romper.

Para romper ese estigma temos como referente a historia paralela doutros nesgos que nos acompañan no mesmo percorrido: clase social, raza, xénero, orientación sexual, pobreza (“aporofobia”, a discriminación das persoas pobres segundo a filósofa Adela Cortina),“edadismo” (a discriminación das persoas por razón da súa idade), “colonialismo” (a discriminación das persoas por ser membros dunha nación sometida a outras) e o “capacitismo” (tradución do inglés “ableism”), tamén se subiu a ese carro ate acadar logros tan importantes como a Convención Internacional sobre os Dereitos das Persoas con Discapacidade ratificada pola ONU o 13 de decembro de 2006.

Dende o século XIX a sociedade foi madurando e foron moitas as conquistas acadadas neste momento histórico que nos tocou vivir. No s. XXI xa todas as persoas somos moi conscientes do que é racismo, machismo etc., e das nefastas consecuencias que estes nesgos nos traen. Pero para amosar como avanza o debate de ideas quero citar a Judith Butler, (1956- ) destacada activista e filósofa que, tirando do fío iniciado por Simone de Beauvoir que sostiña que “o xénero non nace, faise”, para esta autora tanto o sexo como o xénero é unha construción social, cultural, non biolóxica, que está en constante cambio e por tanto non se pode definir unha identidade desde un punto de vista binario, masculino/feminino, senón que hai un proceso fluído, ampliando os límites da identidade binaria ao incluír o movemento LGTBI+. Este concepto de identidade non binaria puxo enriba da mesa un debate difícil de resolver, porque aínda estamos moi lonxe de acadar dereitos tan básicos como a brecha salarial, a violencia de xénero, o teito de cristal etc., e xa parece que a teoría quere desdebuxar a identidade de “muller”? Falamos dunha división no movemento feminista ou dun proceso teórico que levará o seu tempo dixerir?

O nesgo “capacitismo” vai paralelo a estes outros nesgos dos que falamos, e podemos citar a Pamela Molina (2020), redactora da devandita Convención da ONU, cando di nunha entrevista para El diario de la educación que a discapacidade é unha construción social ideolóxica, exactamente igual que o concepto de xénero. Ela aposta pola “pedagoxía das diferenzas” e defende o concepto de “interseccionalidade” para visibilizar todas as identidades que unha persoa pode ter e que tamén poden cambiar ao longo da vida. Ela mesma se define como muller, migrante, con xordeira, heterosexual, pero na infancia estas identidades poden ter sido outras e no futuro tamén poden ir cambiando.

Entón, se concedemos que a discapacidade é unha construción social e consideramos que todos pasamos por momentos de necesidade de apoio máis ou menos intenso ao longo da vida, deberiamos pensar que a identidade binaria capacidade/discapacidade debería esquecerse en favor dun concepto máis fluído, polo que calquera persoa vai pasar nalgún momento da súa vida? O Movemento de Vida Independente pensa que si, pero estas ideas afectan a todo un sistema de atención á discapacidade e aquí temos o problema.

Pasamos dun modelo médico de atención dirixido por profesionais onde a discapacidade era unha enfermidade que había que curar, a outro modelo social onde a persoa con discapacidade quere tomar o control da súa propia vida e demanda que a sociedade acepte as diferenzas e se adapte ás súas necesidades. A nova lei de capacitación xudicial das persoas con discapacidade (Lei 8/2021 do 2 de xuño) vén dar un paso adiante no empoderamento dese colectivo, desaparecendo a figura de tutela, incompatible co sistema de promoción de autonomía desexable. E esperemos que a lei de dependencia siga tamén adaptándose á nova realidade.

O autismo incorpórase a este enfoque da discapacidade con moita forza. Leo Kanner (1943) deslinda o autismo da enfermidade mental e da discapacidade intelectual describindo unha nova maneira de ser e estar no mundo; Hans Asperger (1944) fai a súa tese doutoral, pero non é ata 1981 que Lorna Wing (1928-2014) utiliza o termo “síndrome Asperger”. Desde entón, as persoas con Asperger e TEA (Trastorno do Espectro Autista) déixanse ouvir alto e claro.

Jim Sinclair, un activista en favor dos dereitos das persoas con autismo, fala de “neurodiversidade”, funda xunto con outros compañeiros/as ANI (Autism Network International) e diríxise aos “neurotípicos”, é dicir, ás persoas sen TEA, na súa famosa carta Don´t mourn for us: “non choredes por nós, respectade a nosa diferenza”.

Descargar artigo

You can download this paper in the next formats:

Banners

Compartir