Conformar, reformar, transformar. Visita á exposición Educación, xénero e lectura

Resumo

Unha achega á exposición Educación, xénero e lectura. Conformar, Reformar, Transformar, accesible no MUPEGA dende o 26 de maio de 2023 e impulsada polo Grupo de Investigación en Pedagoxía Social e Educación Ambiental SEPA-interea da Universidade de Santiago de Compostela.

Una aproximación a la exposición Educación, xénero e lectura. Conformar, Reformar, Transformar, accesible en el MUPEGA desde el 26 de mayo de 2023 e impulsada por el Grupo de Investigación en Pedagogía Social y Educación Ambiental SEPA-interea de la Universidad de Santiago de Compostela.

An approach is made to the exhibition Educación, xénero e lectura. Conformar, Reformar, Transformar (Education, gender and reading. Shape, Reform, Transform), accessible at MUPEGA from May 26, 2023 and driven by SEPA-interea Social Pedagogy and Environmental Education Research Group of the University of Santiago de Compostela.

Texto

falaste tu por ela
pugeste no seu corpo
os teus privilégios
porque era difícil
renunciar ao poder
entender o sangue
das flores
que arrincamos
para adornar jarrons

María Rosendo Priego, A pigmantaçom das plantas

Dende o pasado 26 de maio deste ano 2023 o Museo Pedagóxico de Galiza (MUPEGA) acolle a exposición temporal Educación, Xénero e Lectura. Conformar, Reformar, Transformar, comisariada pola Profa. Rita Gradaílle Pernas e o Prof. Antón Costa Rico, ambos membros do Grupo de Investigación en Pedagoxía Social e Educación Ambiental SEPA-interea da Universidade de Santiago de Compostela. A mostra procura amosar realidades, imaxes e representacións que nos trasladan desde mediados do século XIX ata a actualidade nun escenario de estereotipos e de discriminacións, mais tamén de dinámicas, de procesos de loita e de conquistas transformadoras, que trazaron modos de ensinar e de aprender en clave de xénero, poñendo énfase en particular no rol asignado ás mulleres.

O berce de xoguete, o bastidor, a máquina de coser, o libro de cualificacións escolares, os zapatos tipo “Merceditas” da década dos corenta, o neceser de viaxe, as bonecas, os monicreques de dedo, os libros de texto e de lectura ou as fotografías das aulas escolares, entre outros recursos, recrean unha topografía da memoria dun pasado recente aínda presente no que as representacións das mulleres, das nenas, e a construción “da feminidade”, do “ser muller” (e, polo tanto, dos homes, nenos, da construción “da masculinidade” e do “ser home”), responden aos modelos hexemónicos e estereotipados de xénero que marca a sociedade heteropatriarcal. Arquetipos que o propio refraneiro popular galego acolle a través de ditos como “o home na leira e a muller na lareira” ou “muller sen fillos, xardín sen flores”, ou que mesmo reflicte Cantares Gallegos de Rosalía de Castro: “unha muller sen home… ¡Santo Bendito!, é corpiño sen alma, festa sen trigo!” (todas estas frases aparecen plasmadas en diferentes estancias da exposición).

A exposición artella un itinerario visual a través dun conxunto de dezaseis mesas expositoras localizadas en diferentes salas unidas por un mesmo corredor con libros, recursos escolares, obxectos significativos, fotografías históricas, carteis, imaxes e información escrita. Ditas salas incardinan as nocións espazo-temporais que contribúen a visibilizar dinámicas ligadas aos procesos de transformación histórica que se perpetuaron e lexitimaron a través dos procesos educativos e da lectura: Conformar (1857-1974), Reformar (1975-1989) e Transformar (1990-2020).

Conformar (1857-1974)

É coa Lei de Instrución Pública de 9 de setembro de 1857, coñecida como Lei Moyano, cando a escolarización das nenas na ensinanza primaria adquire un carácter obrigatorio no Estado español, así como a necesidade de crear escolas para nenas e nenos, mais con currículos diferenciados ⎯situación que se mantivo ata o plan de ensinanza primaria aprobado no 1901, que unificou o ensino para ambos⎯. A ensinanza era común nas disciplinas básicas: lectura, escritura, cálculo, principios de gramática castelá e regras de ortografía e doutrina cristiá, pero específica nas materias formativas. Tal e como destaca Ballarín (2008) as mulleres aprendían labores, debuxo e hixiene doméstica, mentres os nenos estudaban nocións de agricultura, industria, comercio, agrimensura, física e historia. Así expresaba Victoriano F. Ascarza no seu libro La niña instruída2(1927) baixo o epígrafe A las señoras maestras, as súas aspiracións ao confeccionar a obra: “Las señoras maestras, al enseñar estas nociones, deben aspirar, no solamente a que aprendan las verdades de la ciencia, sino a que las practiquen, más que dar conocimientos, importa crear costumbres. Para ello sirven las niñas y sean ellas al aprender estas cosas, las que lleven a sus propias familias conocimientos para conservar la salud, librarse de enfermedades y dulcificar algo las penalidades de la vida.”

Tras o Sexenio Revolucionario (1868) e a ditadura de Primo de Rivera (1923-1930), comeza un tempo coa Segunda República no que se procura unha escola única, pública e laica que se ve truncada pola escola nacional, católica e patriótica imposta no franquismo. Fronte aos valores da democracia, da tolerancia, do pluralismo, do respecto cultural e lingüístico, impóñense agora outros negadores de todo o anterior, tal e como detallan nas súas obras Costa Rico (2004) e Escolano Benito (1992, 2002).

Prevalecen en todo este tempo representacións e visións que sitúan as mulleres dentro do fogar familiar, deixando outros protagonismos aos varóns. O sistema educativo contribuía a conformar e lexitimar esta visión, ben representada nos textos do entón catedrático de Pedagoxía na Universidad de Madrid e presidente da Sociedad Española de Pedagogía, Víctor García Hoz (1911-1998), en Principios de Pedagogía Sistemática: “mentres o home, polo xeral, está vocacionado cara aos traballos que implican relación interpersoal e técnica, a muller atópase máis atraída polos traballos que supoñen relación de tipo persoal singularizada” (García Hoz, 1966, p. 289), practicamente ao tempo que a Declaración sobre a eliminación da discriminación contra a muller (Asemblea Xeral das Nacións Unidas, Resolución 2263 (XXII) de 7 de novembro de 1967) recollía, no seu Art. 9º: “Deberán adoptarse todas as medidas apropiadas para asegurar ás nenas e á muller dereitos iguais aos dos homes en materia de educación a todos os niveis.”

Reformar (1975-1989)

As distintas declaracións de dereitos, a declaración pola ONU do 1975 como Ano internacional da muller e os cambios sociolóxicos propiciaron o inicio de reformas entre as que a educación foi parte activa. A Lei Xeral de Educación de 1970 supuxo, entre outros cambios no sistema educativo, a creación de escolas mixtas que ofrecían o mesmo currículo para nenos e nenas, así como a garantía da educación obrigatoria e gratuíta desde os seis ata os catorce anos de idade. Coa chegada da Constitución (1978) desaparece definitivamente o modelo vixente de escola nacional-católica para dar paso a unha escola de aspiración democrática máis atenta á formación integral do alumnado e fundada nos dereitos e deberes da cidadanía. Durante as décadas seguintes a educación cobrou impulso e evolucionou coa escolarización total na educación xeral básica, a creación de novos postos escolares, a mellora dos xa existentes e o grande incremento na escolarización nos niveis non obrigatorios. Tamén se dirixiu o avance á procura da igualdade de oportunidades co incremento de bolsas e axudas, a creación de centros e postos escolares en zonas que non dispoñían destes, así como as adaptacións das materias e dos seus contidos (Sánchez e Hernández, 2012).

Para continuar o desenvolvemento dos principios constitucionais apróbase a Lei Orgánica reguladora do Dereito á Educación de 1985, tres anos despois preséntase o Proyecto para la Reforma de Enseñanza e, no 1989, o Libro blanco para la reforma del sistema educativo enuncia os obxectivos do proxecto de reforma, entre os que se destaca a necesidade de incluír a compensación das desigualdades por razón de sexo para lograr unha ensinanza de calidade. Xa no 1990 apróbase a nova Lei Orgánica de Ordenación Xeral do Sistema Educativo.

Tamén, como expresión dunha necesidade de cambio no mundo escolar, a partir de 1975 comezan a nacer en Galiza varias asociacións de docentes e iniciativas de renovación pedagóxica. O Movemento Cooperativo de Escola Popular Galega (1975) iniciou en 1978 a publicación da revista pedagóxica galega As Roladas 2, que no seu número inicial publicou unha dobre páxina arredor da reclamación da coeducación, superando a práctica da “escola mixta”. Rompía tamén en Galiza un tempo novo.

Transformar (1990-2020)

A nova ordenación lexislativa e outras dinámicas socioculturais produciron transformacións a prol da coeducación, da equidade e das inclusións. Entre os fitos postos de relevo na propia exposición, cómpre sinalar os seguintes: é no 1992 cando se crea o Servizo Galego de Igualdade na Xunta de Galicia; no 1995 celébranse as Xornadas educación, xénero e igualdade na Universidade de Santiago de Compostela; no 1998 celébranse as Xornadas galegas (anuais) de nais e pais educando para a igualdade; no 2007 promúlgase a Lei Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, para a igualdade efectiva de mulleres e homes; no 2013 o Instituto da Muller publica as súas Recomendaciones para introducir la igualdad e innovar en los libros de texto; ou no 2020, o Observatorio Galego de Violencia de Xénero edita a súa Guía de actuación ante casos de violencia de xénero, entre outros que inciden no proceso de transformación ao que se alude.

Neste tempo a temática da igualdade gaña presenza na literatura infantil e xuvenil galega. Na exposición destácanse, entre outros, o compromiso ético no libro Rapazas (1993, Vigo, Xerais) de Agustín Fernández Paz (onde as mozas asumen o protagonismo en relatos nos que atenden a súa relación co deporte ou a defensa dos seus dereitos nas aulas); o libro A cabeza de medusa (2008, Vigo, Xerais), no que Marilar Aleixandre aborda as consecuencias da violación física e social; a normalización da menstruación no conto infantil Vermella (2018, A Coruña, Baía) de Sabela Losada; a literaturización da diversidade trans en Fóra do normal (2018, Vigo, Xerais) por parte de María Reimóndez; ou a poesía xuvenil Penúltimas tendencias (2014, Vigo, Xerais) de Carlos Negro en perspectiva de xénero, entre outros títulos que denotan as mudanzas palpables tamén no eido literario.

A presenza de diferentes axentes individuais e colectivos que se rebelaron nas rúas, nas aulas3, a través da literatura infantil e xuvenil, mediante a creación de recursos didácticos alternativos e asumindo protagonismos cívicos na construción social, ponse de relevo na exposición, destacando tamén o papel do Movemento de Renovación Pedagóxica Nova Escola Galega (que nace no 1983) e da Revista Galega de Educación (editada desde 1986), co seu número 77 (xullo de 2020) dedicado a O dereito á coeducación.

Na procura de mellores futuros

Tal e como destacan no texto do díptico á exposición Os valores da educación e a lectura en clave de xénero José Antonio Caride Gómez (Investigador Principal do Grupo de Investigación en Pedagoxía Social e Educación Ambiental SEPA-interea da Universidade de Santiago de Compostela) e Santiago Yubero Jiménez (Investigador Principal do Grupo de Investigación en Psicología, Educación y Lectura da Universidad de Castilla la Mancha): “a educación e a lectura teñen adquirido significados -simbólicos e materiais- impensables ata hai poucas décadas, abrindo o pensamento e o coñecemento a unha variada gama de oportunidades pedagóxicas, culturais, vivenciais… nas que a perspectiva de xénero goza dunha especial relevancia. Sen que poidan obviarse os contextos nos que, historicamente emerxeron e se proxectaron as teorías e prácticas educativas, nin o estimable potencial formativo dos dispositivos que van da creatividade nas palabras ou na ilustración gráfica á súa edición nos textos literarios ou escolares, debe salientarse o importante protagonismo de quen, individual ou colectivamente, ten comprometido o seu quefacer cívico con iniciativas orientadas a mudar as realidades herdadas; e, con elas, a construír valores, actitudes, comportamentos, reivindicacións etc. que alentan un futuro máis democrático, xusto, pacífico, sostible, equitativo, inclusivo… Na súa procura, todas as educacións están chamadas a contribuír decisivamente: dende a infancia ata a vellez, nas escolas e nas familias, nas comunidades rurais e nas cidades, nas aulas universitarias e nas redes dixitais… en congruencia cos principios éticos, cos dereitos e deberes que nos dignifican como seres humanos, sen distinción”.

Un convite á esperanza construtiva, tomando en consideración que, tal e como expresa o Comisariado da exposición a través dos diferentes códigos QR e do folleto que acompañan a visita da mesma: “todos e todas temos camiños por andar, sen se deter. Alertar e extremar a conciencia educativa e formativa sobre esta cuestión é a pretensión global da presente exposición, así como das actividades que a complementarán”. Avancemos, pois, tendo prendida a luz da memoria histórica para alumear novos tempos que permitan superar as visións estereotipadas e de exclusión que asignan ás mulleres roles sociais secundarios e, con frecuencia, de dependencia do ámbito masculino, alentando á transformación social das conciencias, das actitudes e dos comportamentos para lograr unha sociedade equitativa, inclusiva e con pleno respecto ás diversidades que nos caracterizan.

Referencias bibliográficas

  • Ballarín Domingo, P. (2008). La Educación de las mujeres en la España contemporánea (siglos XIX-XX). Madrid: Editorial Síntesis.
  • Costa Rico, A. (2004). Historia da educación e da cultura en Galicia. Vigo: Xerais.
  • VVAA (2022). Mulleres imprescindibles. Educadoras na vangarda do século XX. Pontevedra: Kalandraka (edición de A. Costa Rico e Manuela Rodríguez).
  • Escolano Benito, A. (Dir.) (1992). Leer y escribir en España. Madrid: Fundación Sánchez Ruipérez.
  • Escolano Benito, A. (2002). La educación en la España Contemporánea. Madrid: Biblioteca Nueva.

Descargar artigo

You can download this paper in the next formats:

Banners

Compartir